Èchte verandering gaat over…

We zien in de praktijk helaas nog vaak dat ondernemers en managementteams nijgen om bij een (organisatie)verandering te focussen op hetgeen er veranderd of geïmplementeerd gaat worden. Klinkt ook best logisch, als je het zo leest. En wellicht helemaal in de tijd waarin er zoveel op organisaties afkomt.

Toch is het interessant en een van de grote valkuilen. Want wat de verandering ook inhoudt (bijvoorbeeld, nieuwe strategie, digitalisering, AI, nieuwe organisatiestructuur, innoveren, nieuwe werkwijze, systemen etc..) hetgeen je verandert of implementeert is meestal een middel. Een middel om iets anders te bereiken.
Wat gaat er dan mis? Het middel wordt een doel opzich. Hierdoor verliezen organisaties vaak uit het oog waarvoor je het ook alweer allemaal deed.

Want veranderen en wat daarvoor nodig is, is zelden een doel op zich. Meestal is de aanleiding voor je verandering terug te herleiden naar een van deze 3 redenen:

1)    Teruglopende omzet (bijv. marge onder druk, kosten lopen op, nieuwe technieken als AI, concurrentie)

2)    Klanttevredenheid neemt af (bijv. klachten nemen toe, klanten zeggen op, hogere eisen)

3)    Medewerkerstevredenheid daalt (bijv, verschillen tussen generaties op de werkvloer, CSRD weerstand, toenemende werkdruk/burnout uitval)

Wat de aanleiding ook is voor jou als ondernemer. In alle gevallen gaat het over mensen. Het zijn je medewerkers en je klanten die jouw bedrijf laten floreren.

En hoe neem je jouw medewerkers dan mee in de verandering waar je voor staat? Om weerstand te voorkomen. Willen ze wel? Kunnen ze wel? Moeten ze? Het antwoord hierop verschilt per verandering, per bedrijf en per sector.

Gelukkig hebben wij hiervoor oa een handige veranderbereidheids-scan. Deze geeft je inzicht wat jouw mensen nodig hebben om samen met jou en je managementteam in beweging te komen.

Nieuwsgierig naar deze scan? Plan gratis en vrijblijvend een afspraak met ons in.

Previous
Previous

Er komt een nieuw tijdperk aan