‘Wat is er mis met winst maken?’
Het is opvallend dat wanneer het over winst maken gaat, men dit steeds vaker ongevraagd gaat verantwoorden en goed praten. #winstschaamte. Aan de ene kant begrijpelijk, want er spelen nogal grote maatschappelijke vraagstukken (klimaat, energie, landbouw, armoede, zorg, onderwijs), waardoor de behoefte naar impact maken toeneemt. Als mens als ondernemer. Met deze trend om impact te maken lijkt het er dus op dat puur winst maken dan ineens een vies woord is. Alsof het dan niet meer mag. Alsof je moet kiezen tussen gaan voor geld of gaan voor impact. Dat is natuurlijk niet zo. Er is niks mis met winst maken.
Wat er wel speelt is dat we het tijdperk van alleen maar groei nastreven ten koste van alles, mens & milieu, achter ons laten. Sommigen zitten wellicht nog in ontkenning en dat is prima. Tegelijkertijd zitten we nog niet in het nieuwe tijdperk. Het tijdperk waar elke organisatie in welke sector dan ook, zelf zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt komt er echt aan. En dat is niet iets wat ik verzin.
Het bewijs is er.
Enerzijds omdat het nu verplicht wordt gesteld met wetgeving (CSDR) waardoor nu (gefaseerd) de eerst organisaties moeten aantonen hoe zij maatschappelijk bijdragen. Dit doen omdat het je wordt opgelegd zit niemand per se op te wachten. Je kiest veel liever je eigen moment.
Anderzijds omdat we steeds bewuster worden. Bewuster van het effect van ons eigen handelen en de impact daarvan op mensen en onze natuur. De gevolgen zijn steeds zichtbaarder, om maar wat voorbeelden te noemen pfas, palmolie of toename van uitval van medewerkers in je organisatie en mensen met een afstand tot te arbeidsmarkt onderdeel maken van je businessmodel.
Het kan anders. Kijk bijvoorbeeld naar The Green Times.
Hierdoor voel je steeds meer dat het ook voor jou bedrijf anders moet, dat je het stiekem ook anders wilt. Maar man, wat komt er dan op je af, wat kan er anders en waar begin je dan? Want welke waarde levert jouw organisatie dan? Wat is je businessmodel? Hoe gaan je klanten reageren? Hoe krijg je je medewerkers mee? Hoe richt je je organisatie in?
Belangrijkste is, je staat er niet alleen voor. Er zijn vele ondernemers met jou die voor dezelfde fundamentele vraag staan. Daarnaast zijn er al genoeg ondernemers je al voorgegaan, waardoor we zien en weten: winst èn sociaal impact maken tegelijk kan gewoon! ter inspiratie. A beautiful Mess, Zuivere Koffie
Het vraagt wel om een gezamenlijke inspanning van organisaties en individuen. Met duidelijke maatschappelijke doelen en deze vooral verankeren in je cultuur en leiderschap. En houdt hierbij vooral vast aan wat juist werkt en goed gaat in je organisatie!
Ga jij jouw verandering afwachten? Of durf je ervoor te gaan?
Begin nu.
Met een gratis verkennend gesprek met onze verander expert. En laat hier je gegevens achter zodat je zo snel mogelijk start met bouwen aan de toekomst van jouw organisatie.